Kina - Guilin, Jangzhou

Kina – Chengdu, Leshan, Jiuzhaigou

Efter 25 hyggelige timer i en togkupé med nogle ældre damer ankom vi til Chengdu. Vi havde mange planer for Chengdu og brugte det meste af dagen på at planlægge det hele. Vi dog sat tid af til at tage på en kort cykel tur rundt i byen ledt af vores guide Missy. Dagen efter stod vi tidligt op og tog en af de første busser ud til Panda reservatet. Her fik vi set alle de dejlige pander inden der kom for mange turister. Derefter tog vi mod Leshan. Efter en to timers bustur ankom vi og tog direkte ud mod den store Buddha som området er kendt for. Den hedder ikke den store Buddha for ingen ting, dens lilletå er nærmest større end en person. Efter endu to timer i bus nåede vi hjem, hvor vi spiste hot pot med Missy og to tyskere. Chengdu området er kendt for sit stærke mad og især sin hot pot. Efter at have smagt maden forstod vi hvorfor det er kendt for at være det bedste i Kina. På trods af en lang dag var der ingen tid til at slappe af. Morgen efter skulle vi op kl 4 for at tage bussen til Jiuzhaigou. Da kl var ca 6 brød vores bus sammen og vi blev nød til at vente på at en ny en kom. Vi havde booket en tur med guide, da det var billigere og nemmere end at gøre det selv. Dette betød at vi stoppe hver time for at kineserne kunne strække benene og købe snacks. Vi stoppede ved en national park som vi fik mulighed for at gå rundt i. Vi gik rundt med fire unge kinesere der var med på turen. De var til at starte med vores oversætter indtil de fandt ud af at Benedicte kunne kinesisk. Efter at have gået i nogle timer i parken tog vi mod vores hotel. Vi ankom først kl 22 hvor vi så endelig fik aftensmad. Dagen efter tog vi til Jiuzhaigou national park. Vi frygtede en masse kinesiske turister, da det var helligdag i Kina. Heldigvis var parken stor nok til at vi ikke kunne mærke den enorme mængde af kinesere der var i parken. Vi gik en mindre gruppe af forskellige fra vores turgruppe. Efter nogle timer blev vi dog nød til at skilles med dem, da vi gerne ville gå lidt mere og tage lidt færre selfies. Jiuzhaigou er en fantastisk flot park med snedækkede bjerge i baggrunden og multifarvede søer i forgrunden. Den sidste dag på vores tur stod vi tidligt op for at slippe for køerne af kinesiske turbusser. Dog skulle vi igen stoppe her 10-60 min for at holde pause eller se noget turistet som kun prøvede på at sælge ting. Tilsidst var hele bussen dog træt af at stoppe og vi kom hjem uden flere unødvendige stop. Dagen efter nød vi en pause og muligheden for at sove længere end til kl 6.